Wij zijn erg blij met onze erkenning als Apple Distinguished School voor 2021-2024 vanwege onze implementatie van technologie in ons onderwijs gericht op de creativiteit en toekomstgericht leren.
Kindcentrum Snijders wil een plek zijn waar kinderen zich de hele dag ononderbroken kunnen ontwikkelen. In 2017 is de transitie van J.H. Snijdersschool naar kindcentrum Snijders ingezet, waar na een gezamenlijke visie ook een nieuw gebouw ontworpen moest worden. Het gebouw is dan ook afgestemd op de visie. Met schuifdeuren, tussen lokalen om groepsdoorbroken te werken, instructieruimtes voor kleinere groepjes en stilteruimtes om tot rust te kunnen komen. Sinds 2019 is Kindcentrum Snijders een feit.
Kindcentrum Snijders is een plek waar je vanuit vertrouwen, liefde en verantwoordelijkheid je eigen keuzes mag maken. We leven in een snel veranderende wereld, door deze wereld door middel van thema’s het kindcentrum in te halen, bereiden we kinderen voor op een onbekende toekomst.
Hoe wij werken? Dat leggen onze kinderen graag uit:
Thema’s zijn de rode draad in ons onderwijs. Er worden onderzoeksvragen bedacht door de kinderen en gezamenlijk gaan we op zoek naar een antwoord. Het antwoord vinden we vooral door de echte wereld het kindcentrum in te halen, we creëren een rijke leeromgeving. Technologie is een onderdeel van de rijke leeromgeving en helpt de echte wereld binnen te halen. Wanneer kind en leerkracht samen een ontwikkeldoel hebben gesteld, wordt er gekeken welke tool gebruikt kan worden. We willen dat kinderen zo min mogelijk bezig zijn met hoe de technologie werkt: It just works. Wanneer doelen worden bereikt wordt zowel proces als eindproduct vastgelegd in het portfolio. Het ontwikkelen en onderzoeken stopt niet aan het eind van de schooldag, de iPad maakt ‘anytime, anywhere’ leren mogelijk.
Onze visie is weergegeven in ons DNA (zie afbeelding) Dit is de meetlat voor wat wij doen op het kindcentrum. Ook het gebruik van technologie moet hierbinnen passen. Hoewel de iPad veel gebruikt wordt in de school, zie je die niet terug in het DNA. Het is een hulpmiddel die het leren en ontwikkelen mogelijk maakt.
Kinderen worden door ons gestimuleerd zelf te plannen en initiatief te nemen. Kinderen leren strategieën ontwikkelen, ook om zwakke punten te compenseren. Sommige activiteiten zijn verplicht, andere zijn optioneel. Er is ruimte voor instructie, onderzoek en ontdekken. Lessen en activiteiten hebben zoveel mogelijk betekenis voor kinderen; we proberen echte situaties te creëren waarbij we de echte wereld instappen maar die ook naar binnen halen. Daarbij zoeken wij naar een goede mix tussen zinvolle en betekenisvolle activiteiten.
Apple technologie in ons onderwijs is vanzelfsprekend voor de kinderen en medewerkers. Ieder kind heeft bij ons vanaf groep 2 een iPad. Dit verrijkt de rijke leeromgeving en geeft extra mogelijkheden tot kennisvergaring en het verwerken van deze kennis. Bij het jonge kind gebeurt dit spelenderwijs met bijvoorbeeld Osmo, het oudere kind verwerkt en presenteert het geleerde via Apple TV met bijvoorbeeld Keynote, Pages en Clips. We leren de kinderen een tool te kiezen passend bij hun doel en hun creativiteit hierbij in te zetten. De app ‘Schoolwerk’ heeft onze fysieke weektaak vervangen. iCloud ondersteunt het samenwerken tussen zowel kinderen als medewerkers.
Daarnaast heeft de iPad het eigenaarschap bij de kinderen vergroot als het gaat om hun portfolio. Zowel in de klas, als thuis kunnen kinderen bewijs van hun ontwikkeling uploaden en koppelen aan de leerlijnen.
Ieder jaar nemen wij het tevredenheidsonderzoek van 'Scholen op de kaart’ af. We krijgen van de kinderen een mooi cijfer, een 8,2. Kinderen geven aan dat de uitleg van de leerkracht duidelijk is, daar scoren we een 9. Ook de ouders geven ons een ruime voldoende, een 7,9. (Zie deze link)
Op de halfjaarlijkse LVS meting (IEP) scoren de kinderen ondanks de schoolsluiting door corona goed en zijn we trots op de resultaten. Bij de eindtoets (Route 8) hebben we een hogere gemiddelde score gehaald dan eerdere jaren. In deze periode hebben we gemerkt dat de digitale vaardigheden van leerkrachten en leerlingen voldoende zijn om het onderwijs door te kunnen laten gaan als we niet fysiek bij elkaar kunnen komen.
We streven er naar om alle medewerkers binnen het Kindcentrum Apple Teacher te laten worden. Dit vergroot de vaardigheden van medewerkers en in basis die zij mee kunnen geven aan de kinderen. Dat de vaardigheden van medewerkers al is gegroeid blijkt uit de manier waarop wij informatie geven aan bijvoorbeeld ouders. Bij het kiezen voor een nieuwe landelijke toets, IEP, is er voor gekozen om door middel van een filmpje ouders in te lichten. Dit was voor ouders een duidelijke en prettige manier.
Uit onderzoek onder ouders over de portfoliogesprekken geven ouders aan dat ze het prettig vinden om in gesprek te zijn over de ontwikkeling van het kind en te zien waar het kind mee bezig is in de school. Zeker nu in deze tijd ouders niet in de school mogen hebben ouders het gevoel nog te weten waar het kind mee bezig is een dat het naast leerstof ook gaat over minder meetbare zaken als creativiteit en sociale vaardigheden.
De transitie naar kindcentrum is nog niet afgerond, er is nog een duidelijke scheidslijn tussen onderwijs- en opvangtijd. Onze ambitie is om van onderwijs- en opvangtijd ontwikkeltijd te maken. Ontwikkelen kan immers altijd en overal. Om dit te realiseren hebben we kinderen meer eigenaarschap te geven, waardoor zij in staat zijn om een afgewogen keuze te maken en te plannen.
Wij werken al een aantal jaren met het een digitaal portfolio. We zoeken naar een verdieping van Bordfolio waarin voor zowel kinderen, medewerkers als ouders duidelijk wordt, wanneer, waar en waaraan er wordt gewerkt. We willen dat de kinderen meer eigenaarschap krijgen over hun ontwikkeling en dat ook zichtbaar kunnen maken in hun portfolio. Daarbij zal ook de app Schoolwerk een belangrijke bijdrage gaan leveren.
Omdat wij al met portfolio’s werken, is het nieuwe portfolio-gedeelte van de Apple Teacher Website een mooie stap om leerkrachten verder te laten ontwikkelen op digitaal vlak, dit ondersteunt ook perfect het van en met elkaar leren.
Maakonderwijs hoort ook een plek te hebben op onze school. We hebben de ruimte en de middelen en willen hier samen met de leerlingen mooie stappen gaan maken om dit een goede plek te geven in het onderwijs.